איך לעשות שינוי בחיים - איך להשיג מטרות ויעדים

זה לא משנה אם הייתם רוצים לעשות הסבת מקצוע, לאמץ אורח חיים בריא או לפתוח עסק. במדריך הבא תלמדו איך לעשות שינוי בחיים ואיך להשיג מטרות ויעדים?

תחזיקו חזק! יוצאים לדרך...

איך לעשות שינוי

מדוע מרבית האנשים אינם מצליחים לעשות שינוי בחיים?

קיימים 5 טיפוסים שליליים בקרב אנשים שלא מצליחים לאמץ שינויים חדשים בחיים:

1. הפחדנים – האנשים שפוחדים להיכשל מפני השינוי המיוחל. הם רוצים לעשות שינוי ולהשיג מטרה, אבל עצמם המחשבה שהם יכשלו, גורמת להם להישאר תקועים ומשותקים במקום מרוב פחד.

2. הקורבנות – האנשים שמחפשים בכל פעם סיבה חדשה מדוע הם לא יוכלו להצליח ותמיד הם יאשימו אחרים בכישלונותיהם. הם יאשימו את המשפחה, את החברים את הממשלה ואפילו את האלוהים במסכנות שלהם ולעולם לא יקחו את האחריות לידיים שלהם.

3. המפוזרים – אלו שלא ממש יודעים מה הם רוצים מעצמם והם סובלים מחשיבה מפוזרת שמונעת מהם להבין מה עליהם באמת לעשות על מנת להצליח. הם מוכרים לעצמם סיפורים ובונים לעצמם פרופילים הזויים ביותר כמו:" זה בגלל שאני לא רואה טוב, לא מבין בזה, לא יודע מה כדאי לעשות, אני מעדיף לעשות כך וכך" ונשארים תקועים ומתוסכלים מכולם.

4. הדחיינים – אלו שתמיד אומרים לעצמם שהם "מתכוונים לעשות" ושהם יעשו את השינוי "מחר" או מיד "אחרי החגים". אותם אנשים דחייניים משקרים גם לעצמם וגם לסובבים אותם.

5. הוותרנים – אלו שמתחילים ללכת בעקבות השינוי והם מתייאשים ומרימים ידיים, מיד לאחר תקופה קצרה. הם חוזרים לאותה נקודת זמן במצב גרוע יותר ממה שהכירו עוד הרבה לפני שהתחילו לאמץ את השינוי המיוחל.


ומה משותף לאותם אנשים שנכשלו בדרך לשינוי? תירוצים!

כולם מתרצים סיבות כאלו או אחרות ולא באמת רוצים לאמץ את השינויים החדשים. וזה לא משנה אם זה באופן מודע, פעיל או סביל, בשורה התחתונה, התירוצים האלו מונעים מהאנשים לעשות את השינוי החשוב בחיים.



?מדוע אנשים נכשלים

וממה נובעים כל התירוצים שמכשילים את אותם אנשים אומללים? אמונות מגבילות!


מה זה בכלל אמונה מגבילה?

אמונה שמייצרת מחשבות שליליות חסימות ופחדים לגבי עצמך ומונעת ממך לנקוט בפעולה מסוימת. לדוגמה: "אני לא יודע...אני בחיים לא אצליח...אי אפשר... אני לא יכול...אני לא מסוגל...אין לי כוח/כסף..."


כיצד נוצרות אמונות מגבילות?

אמונות מגבילות נוצרות במהלך החיים ורובן עוד בשלב הילדות המוקדמת, בעקבות תגובה שקיבלנו למעשה שעשינו. זו יכולה להיות המורה בבית הספר שהעבירה ביקורת על התשובה שלך לעיני כל הכיתה, החברים שלך שהעבירו עליך ביקורת ותייגו אותך באופן מסוים או ההורים שלך שהגיבו למעשה שלילי שעשית. לדוגמה: כשילד מפיל אגרטל יקר על הרצפה והוא נשבר לרסיסים והוריו אומרים לו בתגובה:"יש לך ידיים שמאליות!" התגובה גורמת לילד לחיות שנים בידיעה שיש לו ידיים שמאליות.

כתוצאה מהפרשנות שנתנו לתגובה השלילית שקיבלנו, התחלנו לחיות בידיעה ויצרנו לעצמנו את האמונה המגבילה וכעת קשה לנו להיפטר ממנה.


איך לזהות אמונות מגבילות?

מה מונע ממך להצליח?מה מונע ממך להשיג את המטרה?מדוע אתה לא מסוגל לעשות?מה החולשות/החסרונות שלך?מה הדבר השלילי שעלול לקרות כאשר תשיג את המטרה/תבצע את הפעולה?מה מונע ממך לעשות את השינוי?מאיזו תכונה שלילית היית רוצה להיפטר?


תרגיל ראשון – איך לשנות דפוסי חשיבה שליליים?

לאחר שזיהיתם את האמונות שמגבילות אתכם, הגיע הזמן לאמץ אמונות חדשות ולשנות את התפיסה שלכם לגבי עצמכם.

רשמו לעצמכם את רשימת האמונות המגבילות והחליפו אותן באמונות מעצימות כלפי עצמכם. בכל פעם שתעלה בכם אמונה מגבילה מתוך רשימת האמונות שהצלחתם לזהות, אמצו אמונה מעצימה במקומה והתחילו לאמץ אותה. למשל, אם הצלחתם לזהות אמונה מגבילה שאתם "לא אוהבים/לא יודעים למכור" החליפו אותה באמונה מעצימה כמו:"אני אוהב למכור/אני איש מכירות מצוין" והפכו אותה להרגל ולדפוסי חשיבה קבועים מעתה והלאה, בכל שיחה ובכל סיטואציה.

לקריאה נוספת: סודות הדיבור הנכון


תרגיל שני – איך לשנות דפוסי חשיבה שליליים?

אחת הדרכים היעילות לשנות את דפוסי החשיבה השליליים היא באמצעות תרגול מדיטציה. קבעו לעצמכם שעה קבועה בשבוע, אשר בה תתנתקו מכל הסיחי הדעת ומצאו לכם מקום שקט לתרגל את המדיטציה במשך רבע שעה:

1. שכבו על המיטה כאשר הידיים נמצאות בצידי הגוף, עצמו את העיניים, לקחו נשימות עמוקות במשך שתי דקות והקשיבו לקצב הנשימות שלכם שממלא את גופכם באיטיות.

2. הפעילו והרפו את כל שרירי הגוף, מראש ועד כף רגל ונסו להיזכר בחוויה נעימה שקרתה לכם במהלך החיים או אפילו במהלך הילדות. נסו לזכור תמונות, רגשות, צלילים, ריחות והביטו בעצמכם מהצד. המשיכו לנשום לאורך כל התהליך למשך דקה וספרו לאחור מ10 ועד 1.

3. שננו לעצמכם אמונות מעצימות לגבי עצמכם לדוגמה:"אני איש מכירות מצוין, אני חזק, אני בריא, אני מלא אהבה, אני מצליח, אני שמח, אני מלא אנרגיה טובה, אני בטוח בעצמי, אני עשיר, יש לי זוגות טובה, יש לי משפחה נהדרת, יש לי חברים נהדרים, השפע זורם אלי כל הזמן, אני חלק מהשפע האינסופי ואני ראוי להיות חלק בלתי נפרד מהשפע.

4. נסו לדמיין את עצמכם במקום אליו תרצו להגיע, כאילו כבר הצלחתם להשיג זאת עכשיו. רדו לפרטי פרטים כגון: תמונות, ריחות, צלילים, תחושות וכד' ונסו לזכור את התחושה הנעימה מזיכרון הילדות הנעים שלכם.

5. ספרו לאחור מ10 ועד 1 והקשיבו לקצב הנשימות שלכם, פקחו את העיניים באיטיות והמשיכו לשכב למשך דקה נוספת.

- תרגלו את התהליך לפחות פעם בשבוע בשעה קבועה ונוחה ביומן ובמשך הזמן תגלו איך התהליך עוזר לכם להעצים את עצמכם ולהתממש.

לקריאה נוספת: איך עושים מדיטציה


תרגיל שלישי - איך להשיג מטרות בחיים?

לפני שתגדירו לעצמכם מטרה, נסו לענות על השאלות הבאות:

1. מה באמת הייתי רוצה להשיג?

2. למה אני משתוקק באמת לעשות?

3. מה אני יודע לעשות הכי טוב?

4. מה אני אוהב וממש רוצה לעשות?

5. מה עשיתי בשנים האחרונות וממה הרגשתי הכי הרבה סיפוק?

6. מה החלום הכי גדול שלי, בהנחה שאין מגבלות של זמן או כסף?

7. ממה אני יכול להרוויח היום הכי הרבה כאן ועכשיו?

8. אם היה רק דבר אחד שהייתי יכול לבחור לעשות, מה זה היה?


א. לאחר שעניתם על השאלות והתחלתם להבין על איזה כיוון ללכת, רשמו לעצמכם על דף ותפרטו לפרטי פרטים איך היה נראה היום המושלם שלכם בעוד 5 שנים מהיום, 3 שנים מהיום ובעוד שנה מהיום.

ב. תפרטו בדיוק מה אתם לובשים? מה אתם רואים? מהם הריחות, המראות והצבעים? מהי התחושה הכללית שלכם? המראה הכללי שלכם? הגוף שלכם? מה אתם אוכלים ושותים? באיזה רכב בדיוק אתם נוהגים? איפה אתם נמצאים? עם מי אתם מדברים? איך נראה המשרד שלכם? כמה כסף יש לכם בארנק ובחשבון הבנק? כמה אתם מרוויחים ביום, בשבוע, בחודש, ברבעון, בחצי שנה ובשנה? איך נראה הבית שלכם? איפה הוא ממוקם בדיוק? מיהם בני הזוג שלכם? תארו את המשפחה שלכם וכו'

ג. עכשיו עצמו עיניים ותנסו לדמיין שאין יותר בעולם מגבלות של זמן או של כסף ואתם כבר הצלחתם להשיג את המטרה שלכם. איך התחושה הכללית שלכם?

ד. כתבו את החזון שלכם ביומן ואת היום המושלם שלכם בלשון הווה, כאילו אתם כבר חיים עכשיו את החלום.

ה. בחזרה למציאות - רשמו את הסכום השנתי שהייתם רוצים להרוויח עד סוף השנה ותפרקו אותו לחצי שנה, לרבעון, לחודש, לשבוע ותחשבו כמה כסף זה יוצא לכל יום? מה הפעולה או הפעולות שהייתם יכולים לעשות היום, על מנת לקדם את השאיפה שלכם להשגת הסכום הזה?

ו. באילו דרכים הייתם יכולים להשיג את הסכום היומי הזה כבר היום, לפי מה שאתם מסוגלים ויודעים לעשות היום? פרטו לפרטי פרטים ותכתבו לעצמכם את תכנית העבודה ואת כל דרכי הפעולה לקידום השגת המטרה ולפרטי פרטים.

ז. צאו לדרך! ישנה חשיבות עליונה לפעולה מיידית להשגת המטרות והיעדים ואל תמתינו ל"זמן הנכון להתחיל". פשוט פעלו עכשיו!


תרגיל רביעי – איך להציב מטרות ויעדים

אחד המודלים היעילים להשגת מטרות ויעדים הוא מודל SMART

1. הגדירו מטרה שתצליחו לפרט אותה לפרטי פרטים – S – Specific - כאשר מגדירים מטרה היא חייבת להיות מוגדרת ומפורטת ולהימנע ככל הניתן מהגדרה כללית מדי. לדוגמה: אני רוצה להוריד 12 ק"ג בתוך חצי שנה מהיום".

2. הגדירו מטרה שתצליחו למדוד – M – Measurable מטרה שניתן יהיה לכמת את התוצאות שלה בהשוואה לתקופה קודמת, למשל:" אני רוצה להרוויח עד סוף השנה 30% יותר משנה שעברה".

3. הגדירו מטרה שתצליחו להשיג אותה – A - Attainable הרבה אנשים נכשלים כיוון שהציבו לעצמם מטרה גבוהה מדי ולא הגיונית. אל תקפצו גבוה מדי: "להרוויח מיליון וחצי ₪ בתוך 3 חודשים" זה לא משהו הגיוני שניתן יהיה להשיג. עדיף להציב מטרות קטנות וברות השגה ולהתקדם בצעדם קטנים, לאט, אך בטוח!

4. הגדירו מטרה שתהיה רלוונטית לחזון שלכם – R - Relevant הרבה פעמים אנשים מגדירים מטרות שאינם רלוונטיים לחזון או לחיים הנוכחיים שלהם כיום וזו אחת הסיבות שהמטרה נכשלת. כאשר מגדירים מטרה, חשוב להתייחס למטרה הראשית ולחזון שרלוונטי לחיים שלכם כיום.

5. הגדירו מטרה מוגדרת לפי זמן – T - Time נקבו ספיציפית בתאריך להשגת המטרה, תאריך מדויק ביום, בחודש ובשנה. למשל:" אני רוצה להרוויח 30% יותר משנה שעברה עד לתאריך ה31.12.2020".


תרגיל חמישי – איך מצליחים להשיג מטרות ויעדים?

הדרך הטובה ביותר לעשות שינוי אמיתי בחיים היא באמצעות כתיבת כתב התחייבות.

אם אין התחייבות מוחשית, אין ממש מחויבות ואין ערובה להצלחה.

1. ערכו עם עצמכם ממש חוזה, עדיף שיהיה עם עד כמו בן זוג או חבר קרוב שאתם מרגישים איתו בנוח וכתבו לפרטי פרטים על מה בדיוק אתם מתחייבים, ממש כפי שכורתים חוזה אצל עורך דין ומרגישים מחויבים להשגתו.

2. כתבו בין מי למי נערך החוזה, היכן נערך החוזה, מתי נערך החוזה ועל מה בדיוק אתם מתחייבים להשיג מול עצמכם ומול העד שאיתו כרתתם את הברית.

3. הנוסח חייב להיות מפורט לפרטי פרטים ולהתייחס לכלל תחומי החיים שהייתם רוצים לשפר: "אני אמיר נריה ציון ת.ז. XXX מתחייב לXXX עד לתאריך XXX

אמיר נריה ציון תז. XXXX

חתימה :______________"

4. השאירו לעצמכם עותק של החוזה ותלו אותו במקום בולט לעין בביתכם.

ברגע שתתחייבו להשיג את המטרה המיועדת והדברים יעלו על הכתב, יהיה לכם הרבה יותר קל להשיג את המטרות והיעדים שלכם, רמת המחויבות שלכם להשיגם תהיה גבוהה ותאלץ אתכם לעמוד בכל היעדים שהצבתם לעצמכם.


יזמים מנצחים – לחלום, להעז, לנצח!

אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לקהילת יזמים מנצחים,

שבה אנו מנהלים דיונים, מחברים בין אנשים, יזמים ובעלי עסקים

ומעת לעת מקיימים אירועים משותפים.

השאירו לנו פרטים בטופס או במייל

ונצרף אתכם בשמחה לקהילה המדהימה שלנו.

אמיר נריה ציון

יזמים מנצחים

לחלום, להעז, לנצח!

פנו אלינו והצטרפו לקהילה!

  • YouTube - יזמים מנצחים
  • Facebook - יזמים מנצחים

בעת שליחת אימייל, הנכם מאשרים את תנאי השימוש

התכנים המתפרסמים באתרנו הינם בגדר "המלצה בלבד" וכי אין לראות בתכנים, תחליף לייעוץ עם גורם מוסמך.

התכנים באתר הינם באחריות הגולשים בלבד!

יזמים מנצחים 2018-2020 ©

לחלום, להעז, לנצח!

הבלוג מנוהל על ידי אמיר נריה ציון